Monday, May 3, 2010

pintarnya aku seorang pelukis



aku diminta melukis

tentang kehidupan

tentang seekor haiwan

namun tanganku kaku

tak mampu mengerak

berus pada dada kanvas

tak sebagaimana bibirku

yang lebih manis meruntun kata

menyanyikan syair, pantun dan seloka,

adikku sering menyindir

‘abang tak cukup berani

menjadi seorang lelaki’

lalu aku kumpulkan kekuatan

akhirnya terhasil sebuah lukisan:

berlatar belakang putih

sebuah kotak kelabu

dan secalit garis hitam

kataku; ‘tikus lah itu

yang bersembunyi

di sebalik kotak’!

- pintarnya aku

sebagai seorang pelukis

6 comments:

syah said...

bijak

saba said...

mmg bijak hehehehe

Anonymous said...

salam ziarah..

kenapa lukisan itu harus disembunyikan wajah seekor tikus itu..

takut terkena kencing tikus ker???
yang membawa kemudaratan...

Azam Abd Rahman said...

salam anon, Oooo! awk tk fhm! tk mengapalah, kena baca semula dn fhmkan

Frodo Baggins said...

hahahhaha bro azam
bijak2. x dapat lukis
wat simbolik tikus tgh sembunyi pown jadilah .... cool!


ekekkekeke


>>___<<


((anon x paham rasanya. huhuhu))

Azam Abd Rahman said...

aku tau adik frodo aku ni memang bijak.......,bijak..bijak! Y're so smart bro..hehe